جمعبندی هفته هنر انقلاب اسلامی 1398 فارس در گفت و گو با دبیر ستاد فارس

ظرفیت­های معطل مانده زیادی در فضای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی وجود دارد

ظرفیت­های معطل مانده زیادی در فضای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی وجود دارد
درآمد / محمد کرم اللهی مدیری که سه سال است کار روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره متبوعش را برعهده داشتم از جمله مدیرانی است که خلقیاتش با بسیاری از مدیران این سامان متفاوت است و کار کردن با او خیلی هم راحت نیست.
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
کد خبر :  ۳۷۳۰۷

 راحت نیست چون روز اولی که حکم روابط عمومی را تحویلم داد یک و نیم ساعت درباره روابط عمومی مدرن حرف زد و من که در این رشته تحصیل می کنم دقیقا سطح بالای بحث را می فهمیدم اما برخلاف  خیلی ها رغبت چندانی به خبر و تیتر رسانه ها شدن ندارد. کل اینترنت را بگردی تا قبل از امدن به فارس حجم اندکی از حضورش در رسانه ها یافت می شود و با فشارها و درخواست های من تن به گپ و گفت و خبر می دهد و دایم فشار می آورد که انسان عاقل کسری از کارهایش را خبر می کند و عاقلانه نیست چند برابر کارهایت خبر بزنی که فلانی گفت و فلانی اظهار داشت و...

... باری این مقدمه طولانی می شود اما این همه را نوشتم که شرح دهم باید به من حق بدهید سر میز غذا با او کلنجار بروم و خواهش و فشار که فرصتی بگذارید برای جمعبندی اطلاع رسانی های هفته هنر انقلاب اسلامی و حق بدهید که خوشحالم از نوشتن مصاحبه ای 1700 کلمه ای. با ما و کلنجارهایمان همراه شوید...

گفت و گو: هاشم کرونی

 

 

 به نظر می رسد امسال بیش از سال های قبل به افق شهرستان محوری در هفته هنر انقلاب اسلامی نزدیک شدید اصلا چرا این افق را برگزیدید؟

از ابتدای کار، یکی از محورهای اصلی کار ما توجه به شهرستان ها و توسعه نگاه متوازن به همه ظرفیت­های موجود در گستره استان بوده است. در این راه با مشکلات زیادی روبه رو بودیم. نخست اینکه ساختاری که ضعیف و نحیف به شمار می­آمد، امکان ارتباط­گیری با گستردگی استان را به دلیل ضعف های سخت افزاری نداشت.

برای فایق آمدن بر این مشکلات، از زاویه مقابل یعنی در حوزه نرم­افزاری و نیروی انسانی متخصص و کارآمد، تلاش کردیم اطمینان شهرستان­ها را جلب کرده و در مسیر اعتمادسازی و ارتباط بتوانیم وضعیت را به نفع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تغیر دهیم.

 

امسال با چه ساختاری سراغ شهرستان ها رفتید؟

بگذارید از دو گام قبل شروع کنیم در سال نخست و گام اول حرکت ما در هفته هنر انقلاب اسلامی بسیار قابل قبول بود، اگر چه همه استان­ را شامل نشد اما برخی شهرستانها نظیر جهرم، آباده و لار در حد خوبی پیش رفتند.

در سال بعد، حجم و تعداد بیشتری از شهرستان هارا پوشش دادیم و تنها چهار شهرستان در دایره فعالیت ما نبودند، امسال نیز این دایره وسیع­تر شد و تنها یک یا دو شهرستان فعال نبودند اما از لحاظ ساختار اجرایی در کلیت استان و در هر شهرستان ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی به ریاست فرمانداران، دبیر روسای ادارات تبلیغات اسلامی و با همکاری مسوولین کانون­های بسیج هنرمندان در قامت دبیر اجرایی شکل گرفت.

 

یعنی جایگاه دبیران که قبلا در اختیار کانون های بسیج هنرمندان بود به روسای ادارات تبلیغات اسلامی رسید آیا این کار را نمی توان تلاش در جهت دولتی یا حاکمیتی تر کردن هفته دانست؟ رفتن از کانون های عمومی تر به ادارات دولتی...

-اصولاً بحث ما اداری کردن جریان نبود، بلکه قصد داشتیم از ظرفیت های موجود در استانحداکثر بهره را ببریم. طبیعی است وقتی بنا بر دستورالعملی رسمی، فرماندار رییس یک شورا باشد نمی­توان با یک تشکل صرفاً مردمی همه کارها را به نهایت رساند باید سراغ سازمانی تثبیت شده رفت که در مدیریت و برنامه­ریزی کلان شهرستان نقش دارد و کار را با او پیش برد.

این مساله البته نافی قابلیت و کارکرد بسیج شهرستان نیست، کما اینکه در طول دو سال مسوولیت به گواه گزارش و بازدید میدانی تلاشها چشمگیر بوده است...

 

پس مشکل چه بوده که به این تغییر رسیدید؟

بله تلاش چشمگیر بوده اما ضعف هم داشته ایم. آن زمان تنها ضعف موجود، حلقه­ای مفقوده بین مدیریت شهرستان و ستاد بود، به نحوی که در برخی مواقع ستاد توانایی برگزاری جلسات هماهنگی با حضور همه ظرفیت های سازمانی شهرستان را نداشت.

این نقیصه با انتخاب روسای ادارات تبلیغات اسلامی شهرستانها مرتفع شد. ضمن آنکه مجموعه بسیج هنرمندان در دایره عملیاتی حفظ شده و با ابلاغ حکم دبیر اجرایی ظرفیت آنان نیز در این ساختار به کار گرفته شد، در واقع فقط بخش اداری و آن هم به منظور پیشتیبان سازی مطلوب­تر به دوستان مجموعه تلاشگر سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شدکه انصافاً آنها نیز به خوبی از عهده این کار برآمدند.

 

به این ترتیب آیا از هفته هنر انقلاب اسلامی امسال راضی هستید؟

امسال موفق­ترین برنامه­ها راداشتیم اما اینکه راضی هستم یا نه؟ باید بگویم که ظرفیت­های معطل مانده زیادی در فضای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی وجود دارد و ضروری است که این هفته به همه ظرفیت­های هنر انقلاب اسلامی اختصاص یابد اگر قرار باشد خدمت فرهنگی هنری صورت گیرد بایستی با تمام قابلیت­ها و ظرفیت­های هنر انقلاب اسلامی سراغ آن برویم، این امرنیز مستلزم کار بیشتر، امکانات افزون­تر، تلاش مضاعف و ... است.

 

با توجه به آنکه شما از کلیت برنامه ها راضی هستید می توانیم جدی تر به عناوین برنامه ها نگاه کنیم. وجود عناوین مشابه بین برنامه های شهرستان های مختلف نشان از یک خط مشی ثابت داشت. نظر شما چیست؟

ما یک  سری برنامه­های روتین و ثابت داریم که وجه و جنبه ثابتی دارند مانند زیارت، عطرافشانی و غبارروبی قبور مطهر شهدا یا حرکت نمادین ملاقات با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه شهرستان ها که این امر به نیابت از مقام ولایت و رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت  می گیرد. این حرکت ها جزء برنامه­های بنیانی و ثابت ماست که از 5 یا 6 عنوان نیز تجاوز
 نمی­کند وقتی در هر شهرستان 20 تا 25 برنامه برگزار شده، اگر5 یا 6 برنامه نیز متناسب با استان قالب مشخص داشته باشد نمی­توان آن را نافی خلاقیت و نوآوری دانست. به هر حال ما نگران نیستیم و اتفاقاً معتقدیم این برنامه­ها و حرکت­ها شاخه­های محکم و میوه­های رسیده شجرتناور و قطور انقلاب اسلامی هستند.

 

مصداق وجود خلاقیت و نوآوری در این حرکت ها چیست؟!

برنامه­هایی که حاوی مشخصه های خلاقیت و نوآوری باشد در سطح استان زیاد بودند مثلاً در لارستان زنگ هنر انقلاب اسلامی به صدا درآمد اما تنها به همین امر بسنده نشد چرا که مشابه این اتفاق به مناسبت­های مختلف در طول سال روی می دهد اما آنچه به این کار جنبه خلاقانه می­داد برگزاری ویژه برنامه هنری در مدارسی بود که زنگ انقلاب در آن به صدا درآمده بود. اجرای سرود و نمایش و برگزاری مسابقه اجزای این برنامه ها بودند تا به نحو احسن از وقت اشغال شده دانش آموزان استفاده شود...

بگذارید همینجا کمی درنگ کنیم. شما از واژه خلاقانه استفاده کردید در صورتی که می توانستید کلمات دیگری انتخاب کنید و من نیز می دانم که شما در کاربرد واژه ها دقت نظر دارید علت این انتخاب چه بوده است؟

اما چرا از لفظ خلاقانه استفاده کردم؟ چون این برنامه ها در ذهن دانش­آموزان علامت سوال ایجاد می­کرد و سوال هم دانش اموز خلاق را وادار به یافتن جواب می کند و این جواب همان هدف ما از برگزاری این رویدادها بوده است. هدف ما پاسداشت هنرمندانی بود که با دل ، جان ، تفکر، اندیشه و خلاقیت توانسته­اند با درک شرایط امروز، عاشقانه از کیان فرهنگی هنری انقلاب اسلامی حفاظت و پاسداری نماید و به نحوی در جبهه حق علیه باطل آوای آزاده پرورو عاشق شناس "هل من ناصر ینصرنی" را به گوش جان بشنوند و لبیک بگویند.

 

یکی از مباحثی که در جلسات امسال مورد توجه قرار گرفت تاکید بر نظریه پردازی و کرسی اندیشه ورزی و ارائه تعاریف تازه اندیشه گانی بوده است این مباحث از کجا شکل گرفته است؟

یکی از مباحث مهم در استان فارس این است که هنوز نتوانسته ایم به تعریفی درست از هنر انقلاب اسلامی، گستره­ها و چارچوب های آن به روشنی و وضوح دست یابیم. طبیعی است که رشد برنامه­های هنری بستر مناسبی را آماده می­کند برای تبیین این موضوع یعنی پاسخگویی به سوالات میدان مخاطب، هنرمند انقلابی و ... بین هنر امروز و هنر انقلاب اسلامی در قالب و ساختار اختلافی وجود ندارد، اما در مسیر حرکت، هدف از حرکت، محتوا و موضوع، مساله فرق می کند در هنر انقلاب ما در مسیر هنری قرار می گیریم که هنر حرکت است هنر تعهد به ا... استهنر دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی استهنر تبیین کننده حق از باطل استپس مبنای آن عمل به تکلیف است، در واقع نیت، برداشتن بار از دوش انقلاب اسلامی است،

ضعف و قوت این حرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

ازدیاد فعالیت ها، فضا و بستر مناسبی را فراهم می کند، اینکه ما چقدر از این فضا برای تبیین هنر انقلاب اسلامی استفاده کردیم باید گفت قابل اعتناست اما مطلوب نیست.

باید در حوزه­های محتوایی و نظری کارهای بیشتری برای تفهیم هنر انقلاب انجام دهیم.به صورتی گسترده تر و آن هم نه فقط در این  هفته بلکه در طی سال. به دیگر سخن، هماهنگونه که آیت ا... دژکام در این هفته بیان کردند بسط و گسترش مباحث نظری، فلسفی و فقهی در حوزه فرهنگ و هنر می­تواند مارا  به نقطه مطلوب نزدیک کند.

زمانی نگران بودیم که چرا برنامه ها قالب فرهنگی دارد ولی فعل هنری آن کمتر است، اما خوشبختانه در حال حاضردر یک برنامه و یک بسته هنری جنبه­های هنری چربش دارد، این یک فرصت است که برای بهره­برداری ازآن باید برنامه­ریزی کرد.

 

 

یکی از رویداد مهم هفته هنر امسال که با اقبال وسیع جامعه هنر انقلاب اسلامی و رسانه ها و اهل ادبیات و هنر روبه رو شد انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی بود این کار ایده استان بود یا مرکز؟!

تهران اصراری بر اینکه این کار در استان صورت بگیرد ندارد، تهران دربرنامه­ریزی مرکزی برای تعیین هنرمند سال در هفته هنر انقلاب اسلامی دستورالعملی دارد و تابع مقررات خاصی است. امسال تصمیم گرفتیم همزمان با انتخاب چهره برتر استان برای معرفی به تهران، برگزیدگان رشته­های مختلف را نیزدر استان معرفی و ازآنها تقدیرکنیم.

 

این کار دلیل خاصی داشت؟!

این کار دو دلیل داشت، نخست الگوسازی و دیگر ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان و از این جهت این حرکت را راهگشا می دانیم.

هرجریان فکری درمسیر عملیات و کارکرد خویش،سراغ الگوها و برترین­های خود می­گردد تا بتواند چراغ راه باشد و مسیر را نزدیک­تر کند، ازنقطه توقف شروع و به نقطه بالاتر برود. این امر درست مثل دوی امدادی است وتوسعه معقول و نتیجه گیری مطلوب را شکل می دهد.

چگونه به این انتخاب ها رسیدید؟!

انصافاً هیئت گزینش وانتخاب در هربخش توجه زیادی به این مساله داشت و نزدیک به یک ماه درگیر این امر بود. ادارات کل فرهنگی استان نیز دراین روند مشارکت شایسته­ای داشتند که جای تقدیر و قدردانی دارد. در هر رشته سه نفر نامزد نهایی داشتیم و نهایتاً یک نفر انتخاب شد. البته امسال در این بحث فرصت زیادی نداشتیم و مجبور به تعجیل و تسریع در کار بودیم و از این رو ممکن است از باب یافتن مصادیق و کیفیت معرفی آنان دچار نقصان­هایی بوده­ایم، اما قول می دهیم به صورت ویژه از همین امروز انتخاب چهره­های برتر هنر انقلاب اسلامی سال آینده را آغاز کرده و افراد و آثار و حرکت­هابا دقت و توجه بیشتری ارزیابی شوند.

 

چگونه می توان این رویداد را ارجمندتر برگزار کرد؟!

معتقدیم در آینده باید امکانات بیشتری برای این برگزیدگان در نظر گرفته شود برای روان کردن فرآیند تولید اثر هنرمند برگزیده و معرفی آثار وی امتیازهایی درنظر گرفته شود تا اثرگذاری این جریان بیشتر شده و هنرمندان با هدف موفقیت در این فرآیند با رویکرد و اهداف هنر متعالی انقلاب اسلامی همراه شده و در این مسیر کار شاخص، خوب و اثرگذار ارائه دهند و این رویداد باعث شکل گرفتن توسعه و گسترش فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی شود.

 

با توجه به آنچه گفتیم برای اعتلای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی چه باید کرد؟!

بنا بر آنچه گفته شد، آنچه اتفاق می­افتد زاییده فکر و خلاقیت و قابلیت عمل افرادی است که دست اندرکار این موضوعند اما این همه بحث نیست و چیزی اضافه تر وجود دارد و آن هم  همراهی همه هنرمندان عرصه هنر انقلاب اسلامی است. اگر این افراد اعتماد کنند جمع کثیری هستند و هیچ گروهی به اندازه آنان جمعیت مخاطب ندارد و
می­توانیم با اتحاد و معرفی الگو و مصادیق مطلوب، مخاطب را همراه کنیم.

به عنوان آخرین سوال در این راه چقدر موفق بوده ایم و چه باید کرد؟!

در بخش اندکی موفق بوده­ایم.و بخش کثیری باقی مانده است بدین منظور اول بایستی نرسیدن آثار به دست مخاطب را به شدت حل کرده و چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی این مساله را مرتفع کنیم. دوم اینکه بایستی آغازگر تعامل منطقی و مثبت با مخاطب هنر باشیم.

برخی تصور می کنند مسئوولیت ما فقط تحت عنوان تولید کننده اثر تعریف میشود، حال آنکه بایستی میزان اثرگذاری درمحیط مصرف را نیز ارزیابی کرده و میزان همراهی و همسازی میدان مخاطب با خود را ببینیم و در روابط سه گانه "کارگزار / موثر/ مخاطب" دقت کنیم.

این سه ضلع تعریف مطلوبی به ما میدهند تا بهتر، روانتر و اثرگذارتر به نقطه مطلوب برسیم.

ما در این زمینه­ها و در حوزه تعریف درست مباحث نظری مشکلات متعددی داریم، چیستی و اهداف هنر انقلاب اسلامی و وجه تمایز آن با هنر متداول در فضای عمومی جامعه وضرورت­ های آن مباحثی است که باید حل شود. کرسی­ های نظریه­ پردازی و امکان فضای بحث و نظر ما را راحت تر به هدفمان می ­رساند.

 

ارسال نظر